Contentmarketing, wat is het en waarom is het een must om in te zetten? Je hebt een toffe business, die ergens voor staat, dat anderen tot dienst is en naar een next level tilt. Maar wees nou eens eerlijk, krijgen jij en jouw bedrijf nu alle zichtbaarheid dat het verdient? In deze blog leg ik je uit hoe je jouw bedrijf in de spotlight kunt gaan zetten door contentmarketing voor je te laten werken.
Contentmarketing, wat is het?
Content staat letterlijk voor de inhoud en marketing voor de afzet, sales, de producten en diensten die je verkoopt. Contentmarketing omvat allerlei vormen van marketing, waarbij jouw ideale en potentiële klanten worden voorzien van waardevolle informatie. Met contentmarketing gaat het niet om harde sales, maar het opbouwen van een relatie. Tijdens een eerste date vraag je ook niet gelijk of degene met je wil trouwen. Wanneer het vertrouwd aanvoelt, ga je nog een keer op date en nog een keer etc.
Daarnaast staan de behoeftes en de problemen centraal in de content die je maakt. Deze behoefte vervul je door waardevolle content te verspreiden op de kanalen waar jouw ideale en potentiële klanten zich bevinden. Daarbij laat je zien dat jij de oplossing voor het probleem hebt, die zij ervaren.

Waarom is het een must om contentmarketing in te zetten?
Contentmarketing omvat alle vormen van marketing. Daardoor kun je dezelfde content en boodschap verspreiden op verschillende kanalen. De essentie van de inhoud blijft hetzelfde, je gebruikt er alleen een andere verpakking voor. Op deze manier komen potentiële klanten jou vaker tegen, maar dan in een ander jasje!
Een blog kan bijvoorbeeld een video worden, een Instagrambericht, een artikel op LinkedIn en een stuk of zes stories op Instagram. Dit betekent ook meteen dat je vaker en meer zichtbaar bent voor je ideale en potentiële klanten mét dezelfde boodschap. Contentmarketing is geen rocket science. Say what? Echt niet? Nee echt niet! Je kan één waardevol stukje content zo in vier of vijf stukjes opdelen en verspreiden op minimaal vier kanalen. Zo benut je dat ene stuk content die je hebt gemaakt zoals je een pot Nutella kunt legen met een pannenlikker.
Dat zichtbaar zijn, is ontzettend belangrijk voor je business. Wanneer je niets van jezelf laat zien of horen, blijf je letterlijk onzichtbaar. Je ideale en potentiële klanten weten niet van jouw bestaan af en welke problemen je voor hen kunt oplossen. Met als gevolg dat ze dezelfde soort dienst of product gaan afnemen bij iemand die wel zichtbaar is. En hallo! Dat is echt echt echt super zonde!
Mocht je nu denken “Is het echt nodig om zó zichtbaar te zijn en op verschillende kanalen ook?”. Dan is het antwoord absoluut ja! Zei ik ja? ik bedoelde JA! Zoals ik eerder al vertelde, het kost tijd om een relatie op te bouwen. En daarbij blijft een boodschap niet na één post of één blog hangen. Een boodschap moet minimaal zeven keer (!) gezien worden door iemand, om er vervolgens iets mee te doen of er wat van te vinden.
Dus schroom niet en start met het verspreiden van jouw boodschap zodat deze gehoord en gezien wordt door zoveel mogelijk mensen! Omdat ik het zó belangrijk vind dat zoveel mogelijk creatieve ondernemers hun verhaal naar buiten brengen en zichzelf laten zien heb ik een cursus ontwikkelt. Een cursus waar jij aan mee kunt doen! In de cursus leer ik je alle ins en outs over contentmarketing en zorgen we ervoor dat jij consistent zichtbaar bent bij jouw potentiële klanten. Oh en hierna loop je nooit meer te hannesen met content en weet je altijd wel wat te delen!

Foto credits: Sven Kraaijenbrink