fbpx

Creëer meer structuur in je content

feb 14, 2020

Content, content en nog meer content. We worden er haast mee doodgegooid, maar eerlijk is eerlijk. We vinden het heer-lijk om te scrollen tussen alle leuke verhalen die iedereen te vertellen heeft. Hoe doen anderen dat toch? Altijd wat te vertellen hebben? Wat doe je als je niet weet wat je wil vertellen? Wanneer plaats je welke content? En wat doe je als je veel te vertellen hebt en niet weer waar je moet beginnen? Spoken deze vragen ook bij jou door je hoofd heen op het moment dat je met content creatie bezig bent? Creëer meer structuur in je content! In deze blog vertel ik je wat je moet doen om meer structuur te creëren in de content die je wil verspreiden.

Hoe doen anderen dat toch? Altijd wat te vertellen hebben?

Laten we beginnen bij, hoe het kan dat het lijkt dat anderen altijd wat te vertellen hebben. Hoe vaker je content creëert, hoe meer oog je ervoor krijgt. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook. Practise makes perfect. Nu snap ik volkomen dat je niet elke dag bezig kan en wil zijn met het creëren van content. Als je goed naar de accounts kijkt die je volgt, zie je altijd een paar elementen terugkomen. Laat ik op mijn eigen account ook terugkomen @de.contentcoach. Dit account neem ik dan nu ook even als voorbeeld.

Zelf werk ik met verschillende rubrieken/onderwerpen, ik noem dit hokjes! Door gebruik te maken van hokjes, rubrieken, onderwerpen, categorieën, elementen (het komt allemaal op hetzelfde neer), orden je voor jezelf de soorten content die je post.

Structureer je content

Hokjes/rubrieken

Een van de hokjes/rubrieken die ik regelmatig gebruik is het voorstellen van mezelf. Dit zijn posts waarin ik meer over mezelf vertel en over wat ik doe, waarom en voor wie. Daarnaast roep ik anderen op om kennis te maken met mij én met elkaar. Vertellen over jezelf is in het begin misschien een beetje gek (vond ik ook).

Welke onderwerpen je nog meer kunt gebruiken vraag je je af? Je kunt het zo gek niet verzinnen. Wel is het belangrijk dat je hier niet te ver in doorslaat, want dan heb je alsnog geen structuur maar een wirwar aan onderwerpen. Hieronder een aantal onderwerpen voor je op een rijtje:

  • Jezelf voorstellen door middel van weetjes over jezelf te vertellen;
  • Je kunt vertellen over je werk, in deze posts vertel je waarom je doet wat je doet;
  • Producten/diensten, met deze posts laat je je volgers weten wat je aanbiedt;
  • Je privéleven, hierdoor geef je je volgers een kijkje achter de schermen;
  • Kennis, hiermee laat je zien wat je allemaal weet en draag je het over aan je volgers zodat zij er ook iets aan hebben.

Dit kun je trouwens ook gebruiken, wanneer je teveel ideeën hebt. Zo maak je een overzicht van welke ideeën je hebt en in welke categorie het valt. Zo kun je van tevoren ook zien of je niet een hele week over hetzelfde onderwerp praat bijvoorbeeld.

Structureer je content

Wat doe je als je niet weet wat je wil vertellen?

Wanneer je niet weet wat je wil vertellen, dan kun je gebruik maken van een mindmap! In een mindmap stel je één onderwerp centraal. Zoals jezelf voorstellen. Alles wat er over jezelf in je opkomt, schrijf je op. Dit kun je vervolgens verdelen over een aantal stukken content. Ditzelfde geldt ook voor andere onderwerpen die je centraal stelt in je mindmap. Is het echt zo simpel? Jazeker! Het is zo simpel als je het zelf maakt. Het creëren van content is geen rocket science, het vergt wel tijd, je energie en creativiteit. En je moet het natuurlijk ook nog een plaatsen! Anders heb je alles voor niks bedacht..

Het maken van een mindmap is niet de enige manier. Kijk eens in je agenda, welke afspraken heb je allemaal staan? Wat staat je allemaal te wachten volgende week? Hier kun je ook content omheen verzinnen. Door bijvoorbeeld een foto te posten van jezelf en degene waarmee je een afspraak hebt. Dan kun je meteen vertellen hoe dat is gegaan! Ga je de komende tijd een cursus volgen of doe je veel aan yoga? Dit zijn allemaal dingen die je kunt delen!

Aan de slag maar weet je niet waar je moet beginnen?

No worries! Ik kan je hier als De Content Coach natuurlijk mee helpen. Je hoeft het niet alleen te doen, al is dit uiteindelijk wel de bedoeling. Want jij kan jouw verhaal het allerbeste vertellen en daarom leer ik hoe je zelf zichtbaarheid kunt genereren en hoe je contentmarketing voor je kunt laten werken. Ben je klaar om je zichtbaarheid te vergroten? Doe dan mee met De Content Courses, een 5-daagse cursus via een besloten Instagramaccount.

Foto credits:
Foto 1: Kojo Owusu
Foto 2: Sven Kraaijenbrink

Ook interessant!

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de...

Lees meer
Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business. Zonder duidelijke strategie, kun je content maken tot je een ons weegt. Want dan ben je veel aan het produceren, zonder resultaten én zonder doel. Zonder die duidelijke strategie, ben je ook niet consistent...

Lees meer
Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥 De eerste indruk, de eerste ontmoeting, is uiterst belangrijk! In de eerste secondes bepalen wij mensen wat we van een ander vinden en het is haast onmogelijk om een nieuwe eerste indruk achter te laten bij...

Lees meer