fbpx

Storytelling inzetten om jouw boodschap over te brengen

apr 6, 2020

Stories, stories en nog meer stories. We zijn er met z’n allen hartstikke gek op. We kijken dan ook niet voor niets massaal naar films en series en verslinden we boeken alsof het niets is. Dit komt natuurlijk omdat deze uit verhalen bestaan! Omdat verhalen ons zo intrigeren, meeslepen en ons laten snakken naar meer, gebruiken veel merken en organisaties deze methode, ook wel storytelling genoemd, om een emotionele binding met het publiek te realiseren. Het is niet alleen een super effectieve manier om je publiek te laten boeien en te overtuigen. Het is ook een manier om een rode draad te verwerken in de content die je verspreidt. In deze blog vertel ik je meer over het nut van storytelling.

Dit is waarom storytelling nuttig is

  • Het verbindt mensen;
  • Er ontstaat vertrouwen en betrokkenheid (dit is dus goed wanneer je een community aan het bouwen bent);
  • Het roept meer empathie op.

Het vertellen van jouw verhaal brengt je de volgende voordelen

1. Het vertellen van je verhaal zorgt voor authenticiteit

Er is niemand die jouw verhaal kan vertellen op de manier waarop jij dat doet. Jij bent immers jij en niemand kan dat vervangen of nadoen.

2. Het is aantrekkelijk om een verhaal te delen met anderen

Het vertellen van een verhaal is al miljoenen jaren dé manier om onze ervaringen te delen met anderen. Nu doen wij dit door foto’s, video’s en tekst in te zetten terwijl we stories plaatsen op Instagram, een post plaatsen op LinkedIn, Facebook of Instagram of een blog schrijven op een website.

3. Het vertellen van verhalen zorg voor herkenning

Wanneer jij jouw verhaal vertelt, kunnen anderen zich daar weer in herkennen. Herkenning zorgt weer voor empathie en betrokkenheid.

4. Een verhaal is makkelijk te onthouden

Verhalen worden veel makkelijker opgeslagen in ons brein dan droge feiten. Denk maar eens terug aan je studie, welke droge feiten heb je onthouden? En welke verhalen zijn je het meeste bij gebleven?

5. Onze emoties worden geraakt met verhalen

Ik betrap mezelf er best vaak op dat ik aan het einde van een aflevering van The Good Doctor met tranen over m’n wangen tv zit te kijken. Dit komt omdat verhalen ons hele brein raakt, dus ook het emotionele gedeelte.

6. Verhalen zorgen voor inspiratie

Wanneer is de laatste keer dat jij geïnspireerd raakte door een verhaal? Verhalen zorgen voor een bron van inspiratie. Je hoort van iemand hoe hij of zij een bepaalde kwestie heeft aangepakt en geeft je het gevoel dat jij dat ook kunt! Dus raak je geïnspireerd om een bepaalde kwestie anders aan te pakken.

Storytelling, Content marketing, verhalen

Wat het moraal is van mijn verhaal en waarom ik deze punten met je deel? Het is tijd om jouw verhaal te vertellen aan de buitenwereld. Jij hebt een eigen verhaal. Er zit een verhaal achter waarom je bent gaan ondernemen en bent gaan creëren. Vertel dat verhaal, aan zo veel mogelijk mensen op verschillende kanalen. Via foto’s, video’s en beeld. Wat echt geloof mij, jouw verhaal is uniek en mag gehoord en gezien worden!

Weet je niet zo goed waar je kunt beginnen met het vertellen van je verhaal? Stuur mij dan een mailtje met jouw vraag of stuur mij een DM op Instagram.

Ook interessant!

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de...

Lees meer
Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business. Zonder duidelijke strategie, kun je content maken tot je een ons weegt. Want dan ben je veel aan het produceren, zonder resultaten én zonder doel. Zonder die duidelijke strategie, ben je ook niet consistent...

Lees meer
Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥 De eerste indruk, de eerste ontmoeting, is uiterst belangrijk! In de eerste secondes bepalen wij mensen wat we van een ander vinden en het is haast onmogelijk om een nieuwe eerste indruk achter te laten bij...

Lees meer