fbpx

Plannen is het halve werk

apr 14, 2020

Van nature ben ik een enorme chaoot en sloddervos. Jup, dat had je wellicht niet verwacht, want nu ben ik geordend en netjes 🤷. Althans dit laat ik mijn vrienden en ondernemende collega’s mij vertellen. De afgelopen jaren heb ik het roer omgegooid en heb ik mij bezig gehouden met plannen. Iets waarin ik tijdens mijn studie écht de allergrootste hekel aan had, en dat is nog zacht uitgedrukt. Tijdens de uren op school waarin wij coaching kregen van docenten ging het vooral om plannen en reflecteren. Plannen was een van mijn grootste vijanden.

Plannen was een van mijn grootste vijanden

Wanneer ik een planning maakte en mij er niet aan hielt, werd ik boos. Boos op mezelf, boos op dat ik geen discipline had, boos dat ik mezelf misschien te veel taken had gegeven. En ook boos op het plannen zelf. “Waarom moest dit toch in vredesnaam?” vroeg ik mezelf heel vaak af. Uiteindelijk ging ik inzien dat plannen ook in mijn voordeel zou kunnen werken. Dit zag ik echt niet in vanuit mezelf hoor. Door gesprekken met mijn studiecoach kwam ik erachter hoe ik zo een planning wél voor mij kon laten werken. De voordelen van plannen heb ik niet alleen tijdens mijn studietijd terug zien komen maar ook in mijn onderneming! Dat is ook meteen de reden waarom ik deze blog aan het schrijven ben. Want het plannen heeft natuurlijk ook alles te maken met content en content marketing! Over hoe je content kunt plannen lees je meer in deze blog.

“Een goed begin is het halve werk, dus begin met een planning.”

Beeld: door Fenna van Surksum

Het is misschien heel cheesy, maar een goed begin is écht het halve werk. In deze blog geef ik je een aantal how-to’s over hoe jij kunt plannen* en neem ik je mee in hoe ik een weekplanning maak.

* kleine disclaimer, ik ben natuurlijk geen plandeskundige wel een ervaringsdeskundige en wat ik je nu ga vertellen is hoe ik plannen aanpak.

Dit doe ik voordat ik een planning maak

Voor het plannen maak ik gebruik van een aantal tools. Ik gebruik een digitale agenda van Google, een notitieboekje én een planner waarin ik per week kan plannen. En natuurlijk ook nog pennen, stiften en markers om alles op te leuken.

Stap 1: Voordat ik een specifieke weekplanning maak, maak ik een lijst met alle dingen die ik de komende week wil doen. Dit doe ik voordat de week begint dus op zondagmiddag of avond of maandagochtend.
Stap 2: Ik pak mijn digitale agenda erbij en kijk welke afspraken er staan (ook sporten is een afspraak, maar dan een afspraak met mezelf).

Zo maak ik een weekplanning

Stap 1: Het indelen van de weekplanner. De planner die ik gebruik is een Mascha planner en heeft per dag drie vakjes. Hoe ik deze vakjes indeelde heeft nogal gevarieerd. Momenteel doe ik het zo (van boven naar beneden). 1. Taken voor mijn business, klanten en opdrachtgevers, 2. Workout die ik die dag doe en 3. Socials, welk onderwerp + kanaal.
Stap 2: Per week schrijf ik weekdoelen op, deze hebben vaak met verkopen en het aantal volgers op Instagram te maken. Het aantal van je volgers is natuurlijk maar een cijfer en het gaat niet om de hoeveelheid. Toch gebruik ik dit als doel, omdat ik daardoor vaker aanwezig bent op Instagram, bepaalde posts uitwerk, de tijd neem om Instagram stories te maken etc. Dus dit is echt een win voor mij dan!

Leuk zo een planning, maar hoe houd ik me hieraan?

Een planning hebben is natuurlijk fantastisch en ik weet als geen ander hoe het voelt wanneer je je NIET aan je planning houdt.. Dit was ook een van mijn ergernissen wanneer ik tijdens mijn studie aan de slag moest met plannen. Voorheen maakte ik een planning met daarbij tijden, precieze tijden. Wanneer je met een taak uitloopt en nog niet kan beginnen met een volgende taak levert dat de nodige stress op. Althans bij mij wel en dan krijg ik weer zo een boos gevoel. Dan ben ik boos op mezelf, boos dat het niet lukte en ga ik mezelf allemaal onzin aanpraten.

Ik ben erachter gekomen dat het voor mij totaal niet werkt om aan bepaalde taken, tijden te koppelen. Dit werkt juist ontzettend mijn productiviteit naar beneden en mijn stresslevel omhoog verlies-verlies i.p.v. een win-win dus..

Nu plan ik taken in en kijk ik in de ochtend van die dag, waar ik het meeste zin in heb én belangrijk is, daar begin ik mee. Vanuit daar ontstaat er een relaxte werk-flow en ik verder met de andere taken.

Wat ik doe wanneer ik de taken van die dag niet afkrijg?

Voorheen zou ik boos worden op mezelf, maar nu ga ik reflecteren. Hoeveel taken heb ik opgeschreven? Hoeveel tijd was ik kwijt per taak? Waar liep ik op vast? Dit voorkomt dat ik boos word op mezelf en op de planning die ik heb gemaakt maar niet heb gehaald!

Wil je meer weten over plannen of heb je er een vraag over? Laat het mij vooral weten! Ik beantwoord al je vragen met alle liefde. Laat een reactie achter of stuur mij een dm via @de.contentcoach.

Ook interessant!

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de...

Lees meer
Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business. Zonder duidelijke strategie, kun je content maken tot je een ons weegt. Want dan ben je veel aan het produceren, zonder resultaten én zonder doel. Zonder die duidelijke strategie, ben je ook niet consistent...

Lees meer
Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥 De eerste indruk, de eerste ontmoeting, is uiterst belangrijk! In de eerste secondes bepalen wij mensen wat we van een ander vinden en het is haast onmogelijk om een nieuwe eerste indruk achter te laten bij...

Lees meer