fbpx

Zo kun je plannen met systemen

apr 14, 2020

Plannen, plannen en nog meer plannen. Ik ben ervan gaan houden, voorheen had ik eerder een haatrelatie met plannen en ervoer ik het als een van mijn grootste vijanden. Dat kun je allemaal hier lezen. Wanneer je je content plant scheelt dit je ook het halve werk! In deze blog leg ik hoe je content vooruit kunt plannen en welke systemen je daarvoor kunt gebruiken.

Het vooruit plannen van content

Zoals ik al zei, plannen scheelt je het halve werk. Dat is met alles in het leven en dus ook met je content. Voordat je kunt beginnen met het vooruit plannen van content, is het belangrijk om een handvol content ideeën uit te werken. Want anders heb je niks om vooruit te plannen, right? In deze blog vind je meer tips over hoe je structuur kunt aanbrengen in de content die je deelt.

Nadat je een handje vol content hebt verzameld en uitgeschreven is het tijd om het vooruit te plannen en dat kan op verschillende manieren. Zoals plannen in je agenda of een notitieblok, via Studio voor makers of een ander systeem zoals Later of Planoly. Hieronder licht ik er een aantal toe:

Plannen in je agenda of notitieblok

Je kunt natuurlijk beginnen met je content te plannen door alle dagen van de maand of van de week op te schrijven en een onderwerp dat je wil behandelen ernaast te schrijven. In je agenda hoeft dit natuurlijk niet, hier kun je gewoon het te behandelen onderwerp neerzetten bij de dag. Wanneer je dat gedaan hebt is het belangrijk dat je elke dag dat je een onderwerp hebt neergezet ook je content online zet.

In plaats van een notitieblok of een agenda te gebruiken kun je ook gebruik maken van een content kalender. Die kun je hier gratis downloaden.

Zo kun je plannen met systemen

Ik kan mij super goed voorstellen dat de bovenstaande manier niet helemaal voor je werkt. Bij mezelf koste dit ook de enige moeite en oefening. Het ging niet over een nacht ijs kan ik je vertellen. Plansystemen zijn daarvoor echt een fijne uitkomst! Zelf ben ik het meest fan van Studio voor makers / Creator Studio. Dit platform is gemaakt door Facebook en is bedoeld voor het inplannen van Facebook- en Instagramposts. Hiermee heb je Pinterest en LinkedIn dus nog niet gedekt.

Omdat het systeem van Facebook is en Instagram ook, vinden de platformen het ook nog eens superfijn wanneer je gebruik maakt van dit plansysteem. Er zijn namelijk een aantal plansystemen die de afgelopen jaren voor een moment zijn verbannen door Facebook. De platformen zorgde ervoor dat de posts niet online kwamen of niet goed scoorde in het algoritme. Het nadeel van het inplannen met Studio voor makers is dat je geen stories kunt inplannen en geen hashtags kunt plaatsen in de eerste reactie.

Waarom het niet goed is om stories in te plannen

Even een klein zij sprongetje. Want het is heel chill om je berichten in te plannen en via sommige tools zoals Later, kun je je stories ook inplannen. Dat lijkt op het eerste gezicht super fijn, maar dat is het niet! Het is de bedoeling dat je persoonlijk bent in de stories en dat kun je het beste zijn op het moment dat je zelf de stories maakt!

Zo kun je plannen met systemen

Later & Planoly

Twee andere plansystemen zijn Later en Planoly, hierbij kun je je posts inplannen en je stories. Voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter etc. Noem een social kanaal en je kunt het erin plannen. Net noemde ik al even dat Facebook een eigen plansysteem heeft ontwikkeld voor Instagram en Facebook. Facebook is er gek op wanneer je veel en vaak gebruik maakt van hun eigen producten en diensten. Dus de pagina’s, de accounts en de plansystemen. Wanneer je gebruikmaakt van een ander systeem word je hier voor “gestraft” en word je lager gerankt in het algoritme.

Wat Later en Planoly zo fijn maakt, is dat je van tevoren je feed kunt indelen. Dan kun je van tevoren zien hoe alle foto’s en plaatjes er op een rijtje uitzien.

Ook interessant!

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de...

Lees meer
Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business. Zonder duidelijke strategie, kun je content maken tot je een ons weegt. Want dan ben je veel aan het produceren, zonder resultaten én zonder doel. Zonder die duidelijke strategie, ben je ook niet consistent...

Lees meer
Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥 De eerste indruk, de eerste ontmoeting, is uiterst belangrijk! In de eerste secondes bepalen wij mensen wat we van een ander vinden en het is haast onmogelijk om een nieuwe eerste indruk achter te laten bij...

Lees meer