fbpx

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

jun 24, 2020

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business. Zonder duidelijke strategie, kun je content maken tot je een ons weegt. Want dan ben je veel aan het produceren, zonder resultaten én zonder doel. Zonder die duidelijke strategie, ben je ook niet consistent zichtbaar en heb je ook geen continue stroom van klanten en omzet. Kun je uiteindelijk een continue stroom van klanten en omzet genereren wanneer je consistent zichtbaar bent? Ja zeker! In deze blog vertel ik je wat er écht niet mag ontbreken in je content strategie. Lees je mee?

Een contentstrategie bestaat uit verschillende onderdelen, het een kan niet zonder het ander. Waar bestaat het zoal uit?

– Een contentmissie
– Contentdoelen
– De doelgroep die je wil bereiken
– De rode draad/ het centrale thema
– Overzicht en planning

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

Een contentmissie heb je nodig in je strategie

Laten we beginnen bij het begin. Je hebt een super toffe business, je staat ergens voor, je helpt anderen een next level te bereiken. Waarom doe je dat? Dit is het missie van je business. Een missie brengt voor focus, ook in je content. Een contentmissie is bedoeld om focus te behouden in de content die je gaat produceren.

Voordat je zo een contentmissie bepaald is het belangrijk om het waarom van je business goed onder de loep te nemen en te kiezen in welk domein je gaat opereren. Waarom doe je wat je doet en in welke markt/niche? Wat drijft jou? Welk verschil maak je en voor welke reden kom jij je bed uit?

Voorbeeld van een why: De Content Coach wil dat de verhalen van creatieve ondernemers worden gezien en gehoord door zoveel mogelijk mensen en het allerliefst door potentiële klanten.

Dit is de why die mij drijft in mijn onderneming en in het maken van de content die ik verspreidt. Vanuit de missie/why is het belangrijk dat je je focust op een bepaalde niche/markt. Voor wie ga je de content maken? Welk onderwerp of probleem staat centraal?

Een contentmissie bestaat uit drie onderdelen:
1. Een specifieke doelgroep/markt/niche (voor wie je doet, wat je doet)
2. Dat wat jij hen te bieden hebt (inspiratie, tips & tricks)
3. De resultaten die het hen oplevert (hoe je het probleem oplost)

Voorbeeld van contentmissie: Creatieve ondernemers inspireren zichzelf te laten zien en horen, zodat ze consistent zichtbaar worden bij hun potentiële klanten.

Het formuleren van een contentmissie is bedoeld voor de focus. Focus in je business, focus in de content die je gaat produceren. Zodat je doelgericht te werk kunt gaan én niet van je pad afdwaald zoals roodkapje deed terwijl zij naar haar oma toeliep.

Contentdoelen #goals

Doelen zijn er om behaalt te worden, doelen zorgen voor focus net zoals de missie. Wanneer je doelen stelt voor je content weet je what’s in it for me. Je hebt een helder beeld met wat jij met de content wil gaan bereiken én wat de lezers/kijkers van de content gaan bereiken met wat je hen gegeven hebt. Win-win dus! In deze blog vertel ik je welke soorten contentdoelen er zijn en hoe je ze kunt stellen. In mijn cursus De Content Courses ga ik uitgebreid in op het bepalen van contentdoelen.

Doelgroep kennis

Voordat je iets van content gaat maken is het heel belangrijk om duidelijk te hebben voor wie je de content gaat maken. Anders blijf je maar wat doen. Ga bij jezelf na: Wie wil je bereiken? Mannen, vrouwen of een mix? Zijn het ondernemers of particulieren? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze? Wat voor beroep oefenen zij uit? Welke problemen hebben zij die jij kunt oplossen? Welke content kan hen verder helpen? Ga met hen in gesprek, stel vragen. Vanuit daar kun je waardevolle content gaan maken die match bij jouw missie en doelen én de behoefte van je doelgroep.

Rubrieken, thema’s en de rode draad

Wanneer je missie en je doelen staan is het belangrijk om je goed te bedenken welk thema centraal staat. Wat is de rode draad in je content? Het is belangrijk dat deze rode draad een match is tussen de pijnpunten en ambities van jouw publiek/doelgroep en jouw expertise en missie. Welke pijnpunten heeft jouw doelgroep en welke ambities hebben ze? Waar kun jij ze mee van dienst zijn?

Die thema’s en rubrieken die zijn een rode draad binnen je communicatie en content. Het is het verhaal dat je naar buiten wil brengen. Het vertelt een en hetzelfde verhaal, het draagt bij aan je contentmissie en je contentdoelen.

Overzicht en planning

Om het doel niet uit het oog te verliezen is overzicht uiterst belangrijk net zoals een planning. Je kunt rondom mijlpalen content heen bouwen. Om bijvoorbeeld een lancering van een cursus, een nieuw product of dienst. Zonder planning ben je nog steeds maar wat aan het doen én verlies je het overzicht van waar je nu eigenlijk bent en naartoe gaat.

Maak dan ook een uitgebreide planning voor jezelf, waarin al jouw mijlpalen/ijkpunten in staan. Zodat je weet waar je naartoe werkt en wat ervoor nodig is om je doelen te behalen.

Dit heb je nodig in een contentstrategie voor je business

P.s. alle foto credits zijn voor @odette_denijsfotografie

Ook interessant!

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Zo ontdek je de sweet spot voor waardevolle content

Content is booming. We plaatsen massaal content op onze social media accounts, schrijven blogs, maken een video, fotootje hier, artikeltje daar en oh die podcast kan er ook nog wel bij. Zoals je kunt lezen, kun je content maken tot je een ons weegt. Je wil dat de...

Lees meer
Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥

Wat hebben contentmarketing en Tinder met elkaar gemeen? 🔥 De eerste indruk, de eerste ontmoeting, is uiterst belangrijk! In de eerste secondes bepalen wij mensen wat we van een ander vinden en het is haast onmogelijk om een nieuwe eerste indruk achter te laten bij...

Lees meer
Zo kun je plannen met systemen

Zo kun je plannen met systemen

Plannen, plannen en nog meer plannen. Ik ben ervan gaan houden, voorheen had ik eerder een haatrelatie met plannen en ervoer ik het als een van mijn grootste vijanden. Dat kun je allemaal hier lezen. Wanneer je je content plant scheelt dit je ook het halve werk! In...

Lees meer